BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, 19 June 2009

DIET SEIMBANG CEGAH PENYAKIT

1) SAKIT KEPALA - Utk mengelak daripada diserang sakit kepala secara tiba2,pastikan diet anda adalah bersesuaian.Ikuti panduan penting yg perlu anda amalkan setiap hari:

* JANGAN biarkan perut anda kosong dlm jangka waktu yg panjang.Ini boleh menyebabkan gula dlm darah menjadi rendah.

* KURANGKAN makanan yg diawet,sebaliknya amalkan pengambilan makanan yg segar dan ulam-ulaman.

* HINDARI makanan atau bahan bercuka seperti mustard,mayonis dan sos.

* BUAH-BUAHAN seperti pisang,betik dan buah-buahan lain penting dlm diet harian kita.

* KURANGKAN pengambilan makanan yg mengandungi pemanis buatan jenis ‘Aspartame’ yg sering terdapat di dlm minuman kesihatan dan gula2.Oleh itu,berwaspada dgn label ‘diet food’ dan ‘light diet’.

2) SAKIT JANTUNG - Diet yg teratur dan pemakanan yg sihat memberi peluang yg baik pada kasihatan jantung.Bermula daripada sekarang,praktikkan pengambilan makanan yg disarankan ini dlm diet harian anda.Cubalah sekerap mungkin membaiki tahap pengambilan makanan anda.

* JUS ANGGUR-menurut pakar kesihatan,minuman segar ini mampu mengurangi risiko penyakit jantung sehingga 25 % kerana kandungan flavonoid yg sangat tinggi.

* EPAL HIJAU/MERAH-semua jenis epal di dunia ini mengandungi pektin, suatu zat yg mnyerupai gelatin.Fungsinya adalah utk menjaga agar kolesterol tidak masuk ke dlm aliran darah.

* BAYAM-mengandungi kalsium dan potasium yg cukup tinggi.Beberapa pakar meengatakan bahawa kedua nutrien ini dapat menurunkan tekanan darah.Selain itu bayam juga mengandungi asid folik yg dapat mengurangi hemosistein, penyebab penyakit jantung sehingga 25 %.

* JUS LIMAU-percaya lah bahawa minum jus limau secara rutin setiap hari dapat meningkatkan HDL dlm darah.Penyataan ini sudah dibuktikan oleh hasil penelitian yg dilakukan di University of Western Ontario.

* KACANG MERAH-menurut pakar,kacang merah adalah makanan yg terbaik utk jantung.Kebiasaan mengambil kacang merah sekurang2nya empat kali seminggu dapat menurunkan risiko penyakit jantung sehingga 19 %.

* IKAN SALMON-kandungan asid amino blm ikan ini bermanfaat utk membaiki peredaran darah sekitar 30%.Ikan ini juga kaya dgn Omega-3 yg dpt mengurangi risiko diserang penyakit jantung.

3) KANCER OVARI - Banyakkan mengambil makanan yg kaya dgn antioksida seperti sayur-sayuran kerana dpt melindungi serta menurunkan risiko terkena kanser.Menurut data yg dikeluarkan oleh Journal of The National Cancer Institute, angka kematian kerana kancer ini di Amerika telah menurun.Namun utk kancer payudara,kancer kulit dan kancer hati,angka kematian masih terus meningkat. Penelitian terhadap hubungan kancer dan suplement telah dilakukan ke atas 400 org wanita.Hasilnya dlm ‘Nutrition and Cancer’,mengatakan bahawa pengambilan vitamin C (lebih dari 90 mg sehari) dan vitamin E (lebih Dari 90 mg sehari) yg diperoleh dari sebiji suplement turut mempengaruhi kadar penurunan risiko kancer ovari.

4) MENOPAUS - Gejala kepanasan,kemurungan mahupun sukar tidur akibat menopaus sebenarnya boleh dikurangkan dgn makanan yg sesuai.Berikut adalah makanan yg boleh diamalkan utk mengurangi simpton2 berikut:

* BUAH-BUAHAN-tembikai,pisang serta limau kaya dgn potasium.Ia membantu mengimbangi sodium dan kandungan air di dlm tubuh.Ambil juga buah-buahan kering seperti aprikot.

* PRODUK SOYA-antaranya seperti susu soya,yogurt dan tahu yg kaya dgn kalsium.

* SAYURAN-ambil sayuran berdaun hijau sahaja seperti bayam,brokoli dan sebagainya.

* KACANG-sebaiknya kacang tanpa garam seperti kacang tanah dan badam.Selain itu biji matahari dan labu juga elok utk diambi

0 comments: